Tuesday, May 24, 2011

sibok wehh lepah perikso nih

aku ngajar subjek sejaroh. bisonya aku dale sejaroh. dok johor 3 tahun dok ngajar sejaroh jah. nyo mari saboh, bui ngaja sejaroh nga bm. cikgu2 jaman lor nih x leh pegang doh retorik jaman dulu. dulu kito selalu dgr, cikgu2 nih keno mahir dale semua hal. pendek kata, cikgu ni serba boleh ngaja. bagi aku setiap cikgu harus ado bidang kepakaran sediri. mesti fokus dalam bidang sediri. mesti selalu bereksperimen dale bidang sediri. supayo apo? supayo anok2 pelajar mampu capai apo hok cikgu harap. kito xleh amik hok ni sikit, amik hok tu sikit. oghe kato xdok fokus.

tapi nok buak lagu mano, alasan klise yg selalu didengar, sekoloh mmg x cukup cekgu. aku terimo jugoklah untuk aja BM. 5 bulan aku ngaja BM. cabaran cukup besar bagi aku, cekgu hok tok penoh telibat dgn BM secara profesional. keno pulok, rata2 anak sabah nih bilo tiba bab penulisan mulo tulis ikut dialek percakapan seharian. lagu mano dio bekecek hari2, lagu tu lah penulisan dio.

minggu lepah aku sibuk dok semok kertas2 periksa. sejaroh punyo, no problem. dale palo belako doh. tapi bilo semok kertas 2 BM, huh, habih lite pukang. kertas 2 bg hok doh x igt, ado 4 bahagian. a, b, c & d. dari bahagian a sapa ko bahadian d, semua kube. kokse. kokde (paham dok nih?) banyok perkataan2 daerah dan gaya percakapan suku kaum digunakan dlm penulisan. contohnya ; mengsiokkan, mengbestkan, kadapatan, limpang, dan ada satu istilah yg selalu digunakan kat sabah nih, buleh bah kalo kau.. perghh punyalah

mungkin faktor geografi menjadi penyebab utama. sebab tulah aku, gilo2 brain budok nih. dulu maso aku sekoloh, cikgu2 maso dulu bilo ngaja mesti kecek klate. jadi budok2 akn terikut dgn gaya bahasa lagu tuh. hok mano darat jah molek skit penulisannya. bilo nok kecek bahasa standard mulolah, uihhh kuak bau budu wehh. stigma tu masih melekat sapa lor nih. sebab tu mmg tepat arahan kerajaan, aku x igt tahunnya bilo tapi raso2nya awal 1990an, kajaan arahkan semua kakitangan kerajaan di semua negeri guna bahasa malaysia standard bilo bekerja. termasuklah cikgu2. paling ketara aku napok berubah adalah, radio malaysia klate maso tuh. habih pakat kecek luar. mulo2 aku ralat dok dgr. tapi lamo2 boleh membantu meningkatkan mutu penulisan aku.

tapi lor nih aku yakin rakyat klate banyok doh beruboh dari segi pengusaan bahasa. bahasa darah daging meme pekat melikat. tapi bahasa standard x bau budu lagi doh.. anok aku lor nih sedari kecek lagi aku kecek mace2 bahaso. aja mace2 bahaso. kawin campur nih utung. klate buleh, kecek luar buleh, magris buleh, cino buleh skit2. jaman akan dtg xtahu lagu mano situasinya. jadi hok mano cikgu2 luar sano, kalu buleh bilo ngaja biasokan untuk komunikasi bahasa malaysia standard. supayo dunio pelajar akan lebih luah. tidok sekadar dikampungan semata-mata.

2 hari aku amik maso semok kertas 2 BM. tgh semok2 tuh tahulah aku mano kekurangannya. jadi keno buak eksperimen utk ubah gaya bahasa pelajar aku. hok nilah maksud aku penting tiap cikgu perlu fokus pada subjek kepakaran dia sahaja. supaya otak dio buleh ligat memikirkan 1001 cara untuk bereksperimen dgn pelajar.

selamat berksperimen... bla gaji tok naik pung, aku tggu pilihanraya umum nati.. hehe

1 comment: