Wednesday, May 11, 2011

dalam kenange... wnw 6550

proton wira s.e. 1.5 tahun 2006, wnw 6550
dia bersama aku dari 2006 sapa 2010 (bule 5).

kali pertama aku bowok kereta tahun 2004. kereta kancil 850 bonda aku.
kancil tu aku beli dr bonda aku tahun 2010 jugok.
lepah kancil, 2005 tu aku bli pulok proton wira sedan 1.5. tu ayoh aku punya.
dia beli tahun 1997. banyak sejarah kereta tu. banyok juga jasa dia.
aku pakai dalam setahun lebih skit, aku jual (nyesal sampai lor nih).
aku beli pulok wira s.e. tahun 2006.
seperti dalam gambar tu, kereta tu masih mantap, tegap, gagah serupo aku.

banyok doh tepat di semenanjung malaysia aku redah dgn 6550.
dari utara ke selate, dari barat ke timur dan akhir sekali aku berpisah dengannya di selate.
sepanjang aku dengan dia, kalu bab eksiden teruk2 x rajin lagi. ado hok minor2 jah. hehe.

tahun 2006, aku x ingat bln brapa, teksi langgar dia di bucu sebelah kanan.
tahun 2009, aku potong lori, tp atah beberapa masalah aku terpaksa langgar trellar
dari sebelah tepi, sekali lagi tempat yang sama
terima akibat. (time kene tu anak aku baru masuk 2 tahun, tidur di seat dia,
permaisuri aku tidur di belakang. berdentum bunyi,
permaisuri aku terbangun terus aku cakap x de apa2, terlanggar kayu atas jalan. hehe).
aku tgk dari side mirror, lori tu bergoyang beb. aku langgar bucu depan
sebelah sebelah kanan. aku x stop terus pecut. lori kuang hajar. tu sebabnya.
aku yakin lori dia x de luka apa2.

sian 6550. 2 kali kena tempat yang sama. apapun dia tetap hebat.
sepanjang hampir 4 tahun x pernah bagi masalah. enjin mantap, kuasa pecutan hebat,
terutama ketika mendaki. servis aku ikut jadual. aku langsung x de buat perubahan besar2.
aku cuma tukar sound systems, pasang lcd, tukar stereng jah. lain2 standard.
inilah keluaran proton yang aku rasa boleh dibanggakan.

namun, apo nak di kato. jarak nak kelik kg amat
jauh (dari johor ke kelate terpaksa redah 3 negeri baru sapa).
jadi aku amik keputusan untuk up hok lebih kemah sikit. selesa skit perjalane.

saat2 akhir aku dengan dia amat pilu. sedih wooo.
cina yang bli kereta aku terkejut tgk. "wah awk punya kereta ni bagus lagi arr".
macam baru lagi (hehe dia punya km dah cecah 100,000).
tapi aku maintain baik punya. enjin x bising. aircond masih sejuk giler,
sound sistem ok, xdak bunyi kriak kriuuk. dia letak harga 25K. aku setuju.
aku perlu serah dio esok. balik aku, basuh, aku gilap cukup2, aku amik gambar cukup2.
aku usap cukup2. timo kasih banyok2 sebab banyok buat jaso pado aku.

maso serah, tegok cina tu bawak kereta aku, sayu.. pulok.
aku tgk dia sapa hilang dr pandangan mata... :( terima kasih sahabat.

aku amik JME pulok utk bersain dgn aku.
selamat tinggal WNW. mugo2 mung buleh sain hok molek.

No comments:

Post a Comment