Monday, May 16, 2011

mari teringat 2

masuk dale umah, dio kelih aku dok atah kusi. dia heran sbb aku sapa dulu drp dio. pendek cerita, dia tahu jah kesalahan aku, terus kena tampar, penyepak, sebat, semua cukup. sakit woo. meraung aku mitak maah. mak aku hanya tgk. dio pun napok geram. mmg aku dibalun cukup2. aku dapat rasa, kesalahan aku, buatkan ayah aku dapat malu besar. pukul 2 ptg dia g pejabat semula. dia g pejabat , mak aku pulok sambung. adeh deh deh..

ayah aku balik dari pejabat pukul 4.30 ptg. dia senyap x kecek banyok. dia mandi, solat asar dia panggil aku suruh bersiap-siap. nak g rumah guru besar katanya. aku kecut perut kelik. dalam perjalanan ke rumah guru besar dia diam, x kecek. sapa rumah en chamrass, aku tgk dia pakai singlet dan seluar pendek kala putih dok bakar sampah. ayoh aku bilo ngadap mr chamrass, ayat mulo2, "cikgu, ambo mitak maah". sayu hati aku. aku hok besaloh sebenarnya. walaupun napok x salah berat, tp tiap2 ayoh & mok dale dunio ni, bilo dio hantar anak ke sekoloh maka dia nok anok dio berjaya mengikut sistem sekoloh tu. mr chamrass jeput aku & ayoh naik ke rumoh dio. (rumah dio nih dale kawase sekoloh jugok). masuk dale rumah, aku tgk ado satu sudut, penuh dgn akhbar2 lama. banyok... kalu susun buleh jadi setinggi rumah 2 tingkat. akhbar ada majalah ado. perabot x dok la hok eksklusif. hanya kerusi rotan. isteri dia ado buak air teh o. selepas tu mulalah bicara antara ayoh aku dengan mr chamrass. banyok hok dio dok bice. mace2. aku bilo di tegur akn hangguk, tanda kesal. lama.. dekat 1 jam d rumah mr chamrass. mace2 nasihat dio bui. dari cara dia kecek, tahulah aku, ilmu org tua tu cukup tinggi, pengalame cukup banyok. dia meme manusia hebat.

itulah cikgu zaman dulu. aku bilo kenang2 kelik, kesalahan aku dulu x besar kalu nak dibanding dengan undang2 zaman lor nih. 3 kali jah buak saloh dale tempuh lebih kurang 1825 hari sekoloh. tapi itulah sekecik-kecik kesalahan akan diberi seberat-berat hukuman. aku bertuah bilo ayoh aku cukup cakna akn perihal aku di sekoloh. cikgu pulok terus-terusan dok sumbat ilmu di sekoloh. budak2 napok x dok ruang nak buak saloh.

buke sedikit jaso hok cikgu curah. dari urusan untuk jadi bijak pandai sampai urusan untuk jadi manusio. segalo-galo terletok pado cikgu. tambah2, hok jadi cikgu zaman lor nih. lagi banyok cabaran. bebannya lagi bertambah. cikgu nih hanya mengeluh. ado hok memberontak. tapi tahu2 sajalah bila kito ambik caro agresif maka keputusan pihak atasan akan agresif. tapi itulah cikgu, lagu-lagu mana pun dio akn penting kan dua perkara kepada pelajar, satu disiplin, satu ilmu. supaya pelajar bilo dio tubik sekoloh, dio buleh guna dua perkara tu untuk jadi manusia.

kepada cikgu saya,
sain2 saya hok jadi cikgu,
selamat hari cikgu, cikgu.

1 comment:

  1. Jika Anda Ingin Mendapatkan Bonus Freechip Awal Hanya di S1288Poker
    Claim Bonus Anda Di Sini , Bonus Langsung di Berikan Kepada Anda
    Dan Dapatkan User ID Anda Untuk Bermain Game Kami

    HUBUNGI KAMI:
    livechat: www.s1288.poker
    pin bb: 7AC8D76B
    WA : 08122221680

    ReplyDelete