Saturday, July 16, 2011

Kecek Kelate Lagu Mano ?

Kelate antaro negri hok unik. Baik drp sudut makane, mene, budayo ataupung bahaso. Ambo tra wi maksud sikit-sikit (saya cuba nyatakan maksud sikit-sikit). Hok mano xdok maksud tu, buke gapo, tapi ambo x tahu nok jelah lagu mano (Yang mana tak ada maksud tu, bukan apa, tapi saya tak tahu nak jelaskan macam mana). Acu kito blajo sikit-sikit. Hok beso kito denga nga hok lamo doh x denga (Yang biasa kita dengar dan dah lama kita tak dengar).

Kato Ganti Namo

Demo (awak, kamu,you), kawe (saya, i), gu (rakan, kawan), awok (awak), gewe (teman wanita, teman lelaki, bf @ gf), tino (perempuan), jate (lelaki), natu (menantu), ambo (saya), teku (saya-biasa diguna oleh keluarga ada-ada hehe), saing (kawan), oghe (orang), yo tu (dia tu)

Kata Tanyo

Guano ? Lagu Mano ? Bakpo ? Bilo ? Lah Mano ? Pe dio ? Pesen Mano ? Staro Mano ?

Menate @ Nate (yang ni payah sikit aku nak oyat)

pok’ko, tuyuk, bokbong, ike khoghe,

Buoh

Mokte (rambutan), seto (manggis), dasat @ lasat (langsat), duye (durian), topoh (epal), woh nyo (kelapa), woh jabik (buah anggur)

Contoh ayat

Ahhh sudoh kijo doh la, ooo paghok staro tu, pahtu lagu mano?, takdok apo doh la, jange wat kuca gak, tok degih staro tu, acu tra cubo teh, dio tak dok doh..., lah mano tuu, loghat napok ? nyo maghi telitah, ambo berehi bena make woh seto, jange dok wat pelek pado oghe gak.., menate nihh, tok pade nga demo tuh, pah ceroh nyo wat anya dio, maghi alik kare lah dio xdok dumoh, ambo maghi nok padoh demo lah ni,

Tok tahu nok boh kategori mano

Gelenyar (gatal@merenyam), geletah, gelewak (berlegar-legar), rabik, saksoba (absober), supik (plastik), supik ghokghak (plastik), jabir (plastik), henja (sepak@tendang), nyanyo (kesian), baloh (gaduh), gocoh, timbuk (tumbuk), g’gaduh (nok cepat), debe (gedebe),

bekwoh (kenduri), tohok (buang), kutik (ambil), ukah (panjat), ghohok (mcm lelah), hungga (lari), ciwoh (buang), getek @ etek (juga), tubik (keluar), kelik (balik), tepuh (langgar), idak ko, siak dok gobar (rilek, jgn bimbang), dekpong gak.. (kalau ya pun), juruh (bagus @ baik),

malah angit(terlampau malas), kelaghing, kelikpah-kelikpah (mata yang berkelip-kelip), bengong, tolol, bodo (bodoh), bodo ketok (bodo gilo), bo be lah.. (cukup-cukup lah), baso, bah (bas), boh (ayoh @ banjir), isap (hisap), dok okh lalu nah nih (melampau), acu (cuba), tra (cuba), cubo (cuba), bui @ wie (bagi), meto (berlagak), agah (berlagak), kelih (lihat), ngeling, jela’, jolo (sungguh), ugoh, ngelit (menyelit), hok (yang),

piak (rotan), bi’dah (bidas hehee), ngejah (mcm takel la), wat (buat), kekgi (sikit lagi), koktu @ aliktu (sebelah situ), kokni @ alikni (sebelah sini), mi’tah (pintas), cokek (geletek), korok (tengkorak), bo ahh (cukup lah), jalo (jala), mukat (pukat), mene (menang), kaloh (kalah), cak perak, behe, gode, katok, kijo (kerja), hok (yang), soyok (koyak), ugoh (macam gabra lah), nawok @ belawok (tipu), manggok (berlagak), berehi (suka), kubey (bersepah), kubey lana, sipe (simpan), bekalih (barangkali), benok (bodoh gila), sengoti (sengoti), nyo kecin,

selok (kunci & mcm org tak sedar diri), kekeng (mengangkang), kutir (cubit), bekeng (garang), gohid (pergi kedepan), gostan (undur ke belakang), bekwoh (kenduri), kecek (cakap), derah (laju), air batu (ais), bideo (video), air kering (ais krim), alik (sebelah),

goreh (calar), kenaling (mcm takut2 atau bedebar), bangat, toho (cetek), kugha (conteng), juruh (bagus), khawat (dawai), babil (degil gilo), ejuh (ekzos), bo’yah (gemuk), hambak (kejar), seloro (berseloroh), lorat ( nak cepat), ketik (gigit), lecu (gincu)

bedok (bedak @ powder la), henda (henda la.. henda motor, henda basikal-paham dok?), acak (kerap), nge’nak (khianat), besi berani (magnet), ngepek (membebel), gelega (lantai),

godam (pukul), tok gamok (tal sampai hati), bokte (sebab), nusuk (sembunyi), napa (tampar), ngidong (hidung tersumbat), kokok (contohnya : kokok pasir), chebok (ceduk ), putih sta (warna unggu), koko (warna coklat), igat (tangkap), sigar (tangga), gagar (raba), koksir, toksir (tak nak), bahe, gode, muta lana (pening @ berpusing), plaka (petir@kilat@guruh), bokte (disebabkan), koya (berangan), sutir (satu), naaung (menjerit), gemuloh (arwah),dio tak dok doh (kata2 yg sopan bila bagi tahu ada orang meninggal dunia, balah mano (macam mana), pekong (baling), keloret@kupik (kedekut), maghi (mari),...

Stakat nih lar dulu hok ambo buleh tulih. Kalu nok ikut eghe, banyok lagi hok tok senara. Samo-samo lah kito perangak kelik bahaso nih. Bahaso nih kalu lamo-lamo tok bekecek nyo tok ingak doh. Ambo konfiden, bahaso kelate ake keka hayatnyo selagi mano ado oghe dok bekecek... bereh lako-lako..

No comments:

Post a Comment